ספר דניאל ללימוד בחטיבת הביניים - פרק ב
פרק
ב – חלום הפסל ופתרונו
?
קרא את
הפרק וענה על השאלות הבאות:
§
מה מבקש
המלך מחכמיו? _________________________________________________________
§
מדוע הם
מסרבים לקיים את בקשתו? _________________________________________________
§
מהי
תגובת המלך לסירוב שלהם? ___________________________________________________
§
מה עושים
דניאל וחבריו לאחר הגזירה?_________________________________________________
§
צייר את
הפסל שראה נבוכדנצר בחלום. או, לחלופין, תאר אותו בכתב.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
מארגז הכלים: השוואה
המלך מבקש מחכמיו לפתור לו את החלום. הם לא
מצליחים ומגיע ילד עברי שעומד במשימה ומעורר התפעלות בקרב המלך. נשמע מוכר? אכן.
כבר ראינו סיפור דומה בספר בראשית. נסה להיזכר איפה?
פרעה ויוסף. יפה מאוד. אבל אם נבדוק ונשווה
את הסיפורים אחד לשני נראה הבדלים משמעותיים שיוכלו לעזור לנו להבין את הסיפור
אצלנו. קרא את דברי רש"י וענה על השאלה:
ותתפעם
רוחו. בפרעה נאמר ותפעם רוחו (בראשית מא) שלא נעלם ממנו אלא פתרון החלום
וכאן שנעלם ממנו גם החלום נכפלה הלשון (רש"י לפרק ב פסוק א)
?
שאלות:
§
לפי
פירוש רש"י, מה ההבדל בין חלום פרעה לחלום נבוכדנצר?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
§
מאיזה
מילה לומד זאת רש"י? ___________________________________
גם דניאל וגם יוסף נמצאים בעמדת נחיתות. הם
נקרעו מעמם וממולדתם ונמצאים בארץ זרה לגמרי. אצל שניהם נדרש פתרון חלום אם כי
המשימה של דניאל יותר קשה: הוא נצטווה לא רק לפתור את החלום אלא גם לגלות מה התוכן
של החלום. שניהם תולים את הפתירה של החלום בה' ושניהם גורמים לקידוש ה' ועולים
לגדולה. הדבר נראה כמו קסם: איך הוא עושה את זה? חלק מהפרשנים הסבירו בפשטות –
נבואה. רוח הקודש שעזרה לו. וחלק מהפרשנים אמרו – גם רוח הקודש אך בנוסף יש פה
מידה לא מבוטלת של הגיון בריא ואומץ.
אצל נבוכדנצאר זה בולט: הוא חלם חלום מפחיד
כל כך עד שהוא שכח את החלום. מה יכול להפחיד מלך בתחילת מלכותו יותר מכך שמישהו
יבגוד בו, או שהוא יאבד את מלכותו? דניאל יודע את הכיוון הכללי. החלק המפתיע,
שחייב להגיע ברוח הקודש הוא החלק האחרון בו קמה האבן והורסת את כל המלכויות ומכינה
מקום למלכות נצחית.
?
משימה: מצא כמה שיותר קוים להשוואה (גם
דומים וגם שונים!) בין סיפור יוסף לסיפור דניאל:
דומים
|
שונים
|
פתרון החלום
נשים לב להבדל אחד חשוב ביותר: בעוד עלייתו
לגדולה של יוסף עומדת להציל את כל עם ישראל, עליית דניאל לגדולה הצילה, ככל הנראה
רק אותו ואת חבריו. לשם מה מספרים לנו את כל זה? האם יש לכך מסר לדורות? נראה שכן.
נבוכדנצאר מלך בבל הוא כלי ביד ה': מקל
שבעזרתו הוא מכה את ישראל כעונש על חטאיו. כך כותב הנביא ירמיהו על נבוכדנצאר:
הִנְנִי
שֹׁלֵחַ וְלָקַחְתִּי אֶת כָּל מִשְׁפְּחוֹת צָפוֹן נְאֻם יְהוָה וְאֶל נְבוּכַדְרֶאצַּר
מֶלֶךְ בָּבֶל עַבְדִּי וַהֲבִאֹתִים עַל הָאָרֶץ הַזֹּאת וְעַל יֹשְׁבֶיהָ
(ירמיהו כה,ט)
וְעַתָּה
אָנֹכִי נָתַתִּי אֶת כָּל הָאֲרָצוֹת הָאֵלֶּה בְּיַד נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ
בָּבֶל עַבְדִּי וְגַם אֶת חַיַּת הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לוֹ לְעָבְדוֹ: וְעָבְדוּ אֹתוֹ כָּל הַגּוֹיִם וְאֶת בְּנוֹ וְאֶת
בֶּן בְּנוֹ עַד בֹּא עֵת אַרְצוֹ גַּם הוּא וְעָבְדוּ בוֹ גּוֹיִם רַבִּים
וּמְלָכִים גְּדֹלִים: (ירמיהו כז,ו-ז)
אולם, איך אמור נבוכדנצאר לדעת זאת? ה'
זקוק למישהו שיודיע לנבוכדנצאר על השליחות שהוא מקבל. לשם כך נכנס לתמונה דניאל.
נבוכדנצאר צריך להבין כי הוא יכול להבין את דבר ה' אליו רק דרך דניאל. נבוכדנצאר
מבין את המסר כראוי, משבח את ה' (פסוק מז) וגם בהמשך הוא יכוון את צעדיו על פי רצון
ה' עבורו.
בחלום נבוכדנצאר ישנם כמה מרכיבים הבונים
את הפסל, אך הם לא מוזכרים בפירוש. ברור שראש הזהב זה נבוכדנצאר ומלכות בבל, והאבן
יחד עם המלכות האחרונה הם מלכות ה'. נביא את מבנה הפסל לפי המדרש:
ראש הזהב
|
נבוכדנצאר ומלכות בבל
|
חזה וזרועות מכסף
|
מלכות פרס ומדי
|
מעיים וירכיים מנחושת
|
מלכות יוון
|
רגליים מברזל עם תערובת חרס
|
מלכות אדום – רומא
|
האבן הגדולה
|
מלכות ה'
|
רבו ההסברים בפרשנים לכל פרט
בחלום, לסיבה שאת כל מלכות מסמל חומר אחר ולסדר שלהם. העיקר הוא היחס שבין
המלכויות, יהיו מי שיהיו ובין מלכות ה' שעתידה להחליף את כולם ולהתגלות כמלכות
האמיתית.
מעוניינים לקבל את החוברת המלאה?
צרו איתי קשר בעזרת טופס יצירת קשר, ואשלח לכם אותה למייל!
תגובות
הוסף רשומת תגובה