רות פרק ב - שאלות בקיאות ושאלות הבנה
שאלות
בקיאות ושאלות הבנה
1.
ולנעמי
מודע – מה פירוש המילה? ומה לומדים מכך שבעז הוא "מודע" של נעמי?
(ברש"י)
_____________________________________________________________________
2.
מדוע
בועז לא פונה לנעמי לאחר חזרתה לבית לחם? _____________________________________________________________________
3.
מדוע רות
מוסיפה את המילים "אחר אשר אמצא חן בעיניו"? (השתמש בכתוב בדברים כג,ז)
_____________________________________________________________________
4.
מדוע
שאלת בועז אודות הנערה גורמת לנער להתבלבל? _____________________________________________________________________
5.
מה למדו
חז"ל מהפסוק "את אשר עשיתי עימו"?
_____________________________________________________________________
6.
נסה לתאר
את מחשבותיה של נעמי ואת מחשבותיה של רות לפי הפסוקים בסוף הפרק.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.
באיזה
דבר בעז צריך לתקן את רות? דקדקו במילותיו! (פסוק ח) _____________________________________________________________________
8.
אצל מי
עוד מצאנו שתיקן בצורה עדינה את המדבר איתו? ___________________________________
9.
מדוע
התורה מצווה ב36 מקומות על הזהירות עם הגרים? _____________________________________________________________________
10.
האם עם
גרים ממואב יש להתנהג אחרת ? (ע"פ דברים כג,ז)
_____________________________________________________________________
11.
כתוב מול
כל מקור, במילים שלך, מה ניתן ללמוד ממנו על גדולת מעלת עשיית החסד!
המקור
|
מה אתה יכול ללמוד מכאן על מעלת החסד?
|
אמר רבי יצחק בר מריון: בא הכתוב ללמדך שאם אדם
עושה מצוה יעשנה בלבב שלם,
שאלו היה ראובן יודע שהקב"ה מכתיב
עליו (בראשית ל"ז, כ"א): "וישמע ראובן ויצילהו מידם", בכתפו
היה מוליכו אצל אביו.
ואלו היה יודע אהרן שהקב"ה מכתיב
עליו (שמות ד', י"ד): "הנה הוא יצא לקראתך", בתפים ובמחולות היה
יוצא לקראתו.
ואלו היה יודע בעז שהקב"ה מכתיב
עליו: "ויצבט לה קלי ותאכל ותשבע ותתר", עגלות מפטמות היה מאכילה. רבי
כהן ורבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי: לשעבר היה אדם עושה מצוה והנביא כותבה, ועכשיו
כשאדם עושה מצוה מי כותבה, אליהו כותבה ומלך המשיח והקב"ה חותם על ידיהם,
הדא הוא דכתיב (מלאכי ג', ט"ז): "אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו וגו'".
|
|
תני בשם ר' יהושע: יותר ממה שבעל הבית עושה
עם העני, העני עושה עם בעל הבית. שכן אמרה רות לנעמי: "שם האיש
אשר עשיתי עמו היום. ולא אמרה אשר עשה עמי" אלא אשר עשיתי עמו. הרבה פעולות
והרבה טובות עשיתי עמו בשביל שהאכילני פרוסה אחת.
|
|
אמר רבי חסא: "אשר באת לחסות תחת כנפיו"
אמר רבי אבון:
שמענו שיש כנפים לארץ, שנאמר: (ישעיה
כ"ד) מכנף הארץ זמירות שמענו.
וכנפים לשמש, שנאמר: (מלאכי ג') וזרחה לכם יראי שמי שמש
צדקה ומרפא בכנפיה.
וכנפים לחיות, שנאמר: (יחזקאל ג') וקול כנפי החיות.
וכנפים לכרובים, שנאמר: (מ"א ח') כי הכרובים פורשי
כנפים.
וכנפים לשרפים, שנאמר: (ישעיה ו') שרפים עומדים ממעל לו שש
כנפים.
בא וראה כמה גדול כחן של צדיקים וכמה גדול כחה
של צדקה וכמה גדול כחן של גומלי חסדים שאין חוסין לא בצל שחר ולא בצל כנפי ארץ
ולא בצל כנפי שמש ולא בצל כנפי חיות ולא בצל כנפי כרובים ולא בצל כנפי שרפים אלא
בצל מי שאמר והיה העולם שנאמר: (תהלים ל"ו) "מה יקר חסדך אלהים
ובני אדם בצל כנפיך יחסיון":
|
|
"ובקצרכם" - חזר ושנה לעבור עליהם בשני לאוין.
אמר רבי אבדימי ברבי יוסף: מה ראה הכתוב ליתנם
באמצע הרגלים- פסח ועצרת מכאן וראש השנה ויום הכפורים וחג מכאן?
ללמדך שכל הנותן לקט שכחה ופאה לעני כראוי- מעלין
עליו כאילו בנה בית המקדש והקריב עליו קרבנותיו בתוכו
|
תגובות
הוסף רשומת תגובה